Annelie

Har precis varit ute och tränat med grabbarna (var och en för sig). Med Grim har jag tränat linförighet, ställanden och belöningsträning. Så duktig min lilla påg! Märks att han har blivit äldre och mer intresserad av vad som händer runt omkring honom men skam den som ger sig. Tacka vet jag klickerträning! Med Bore har jag tränat fritt följ med fjärrbelöning, finjusterat på hans suveräna hopp-stå samt apportering. Apporteringen tar sig sakta men säkert. Nu tar han apportbocken och viftar samtidigt på svansen. Det trodde jag aldrig för några månader sedan. Mitt mål med träningen är att det ska utföras med glädje. Då är jag nöjd! Jag älskar mina grabbar! Ni förgyller min tillvaro! :wub:

:heart: Syskonkärlek på hög nivå! :heart:

Imorse var det dax för mig och Bore att träffa våran tränare Elin. Vilket pass hon hade planerat för oss. I nästan två timmar drillade hon oss i full fart. Gissa om jag fick jobba. Hon var på mig som en hök. Sååå nyttigt! Man blir verkligen sporrad att träna. Skulle aldrig komma till en lektion med Elin utan att göra läxan (synd att jag inte hade samma respekt för mina lärare när jag gick skola :blush: ). Elin var väldigt nöjd med våran insats för dagen. Nu har jag fått mer att träna på. Längtar redan tills nästa gång!

Nu har jag anmält mig och Grim till en kurs för Gerard Oshea. Ska bli både roligt och intressant att lära sig visa hund på ett bra sätt. Har stora förhoppningar och eftersom jag inte kan något så blir det nog väldigt lärorikt. Så se upp utställningsvärlden nu kommer vi! :angel:

Jag och min vän Christina brukar lyfta skrot tillsammans en gång per vecka. Önskade man hann träna mer men men får väl vara glad att man hinner med en gång. Fredagar är en bra dag eftersom det är lugnt i träningslokalen. En av Christinas elever (årskurs 9) jobbade i receptionen ikväll. Hon utbrister när hon ser sin lärare: Men Christina är du här och gymmar? Börjar jag bli gammal eller vad är det frågan om? Har aldrig hört talas om ordet gymmar. Jag kommer nog inte att anamma detta ord. Styrketränarordet är perfekt för mig! Gymmar är jag för gammal för. :biggrin:

Nu ligger grabbarna i hårdträning vad gäller vardagslydnad. Jag verkligen avskyr när man blir halvt om halv omkull sprungen när man kommer hem eller att gästerna får två stora tassar på axlarna. Nu har jag intensivtränat under en veckas tid, att någon ringer på dörren. Jag placerar hundarna  på en speciell plats och sedan öppnar jag dörren. Jag har utnyttjat min äldsta dotter som tycker att det är roligt att plinga på dörren. Har även använt mig av grannen och en av hundarnas favorit Mjumsen. Fungerade hur bra som helst. Jeanette och barnen kom på en snabbvisit och då passade jag även på att träna. Gäller att ta vara på varje sekund. Så härligt när grabbarna är lugna och sansade och visar sig från sin bästa sida. Mattes älsklingar! På kvällsturen har jag tränat in ett nytt kommando: upp. Skickade upp grabbarna i alla snöhögar som jag så. Blev ju en hel del klättrande! Perfekt som övning när man möter andra hundar och annat knytt! Ett litet tips från mig! Passade mina grabbar perfekt. Nu är dom helt slut och har krupit ihop på sin soffa. God natt allihopa! :sleeping:

Någon som har sett våren? Här i norr är det långt tills man får skrika sitt vårskrik. Massor med snö och mer dalar ner på marken. Nu längtar jag och grabbarna ut i spårskogen.